Interviu cu dans-terapeut Maria Sangiorgi

“Lucrând lucrăm cu clienți/pacienți cu nevoi deosebit de solicitante, cum ar fi tulburările psihologice profunde, care sunt adesea letargici, dezinteresați, distrași sau disociați, este de importanță fundamentală să pornești din spațiul inimii. Aici este domeniul în care ne aventurăm într-adevăr în necunoscut, căci esența lor este adesea invizibilă. Este umbrită de ani de medicație și de oricare ar fi patologia respectivei persoane. Nu este ușor să dansezi cu asemenea persoane. Trebuie să accepți că uneori dansul este un moment efemer în care ei sunt capabili să se angajeze într-un proces care, pentru ochiul neavizat, poate părea irelevant și banal. În schimb, terapeutul cunoscător va ști că asemenea momente valorează greutatea lor în aur. Asta nu se poate întâmpla decât dacă dans-terapeutul este competent și vine dinspre spațiul inimii” – Maria Sangiorgi.

Maria Sangiorgi este dans-terapeut cu multiple calificări și creatoarea metodei originale de lucru Embodied Bellydance™ (dans oriental integrat în practica terapeutică). Născută și educată în Australia, Maria îmbină talentul cu ani de experiență în domeniul artelor creative ca terapeut de dans și mișcare în Italia. Cu o experiență de peste 20 de ani,  utilizează în practica sa privată tehnici combinate din psihoterapie corporală, psihoterapie prin dans, artă, masaj, voce, sunet, consiliere și mișcare autentică.

Cu Maria vă puteți întâlni în cadrul workshopului „CĂI DE A FI ȘI A VEDEA – Psihoterapie prin Dans și Mișcare în lucrul cu populații diverse”, pe care îl va susține la București în weekend-ul 8-9 APRILIE.

Embodied Bellydance™ este un mod de a te mișca în cadrul acestui dans oriental străvechi, ca expresie a vieții, și care cere dansatorului să se întoarcă la originile mișcării, să simtă fluxul oaselor în timp ce dau formă mișcărilor. Embodied Bellydance™ conectează trupul și sufletul dansatorului prin autenticitatea mișcării. Se bazează pe dansul egiptean, cu spiralele sale circulare și reîntoarcerea constantă la centru, conectând cerul și pământul. Poate fi folosit ca intervenție terapeutică la orice categorie de clienți.

Despre dans-terapie, Embodied-Bellydance™ și alte proiecte ale Mariei, vă invităm să citiți mai jos:

Ați fost întotdeauna interesată de artă, urmând nenumărate cursuri de dans, design, fotografie, artizanat, apoi de terapii prin dans și mișcare. Cine v-a deschis calea către lumea psihoterapiilor creativ-expresive?

Am intrat în lumea terapiei prin dans și mișcare (DMT) cu sprijinul și încurajarea lui Jane Refshauge, mentorul și profesorul meu de Tehnică Alexander, care este și terapeut prin dans și mișcare și profesor al Institutului Internațional de Dans-Terapie din Australia (IDTIA). Lucram deja, într-o intenție terapeutică, cu diverse categorii de clienți.  Conduceam sesiuni săptămânale cu o serie de grupuri cu dizabilități, inclusiv persoane cu handicap fizic și intelectual, precum și persoane vârstnice cu demență și boală Alzheimer, folosind dansul oriental.  Pe lângă faptul că predam ore regulate de dans oriental, conduceam de asemenea cursuri pe care le-am numit „Călătorie dansantă pentru trezirea inimii” în special pentru femei. Îmi plăcea foarte mult să lucrez cu persoanele cu nevoi speciale, dar am simțit nevoia să creez o bază terapeutică mai profundă și o înțelegere mai temeinică a motivului pentru care ceea ce făceam îi afecta pe oameni și producea schimbări.

Prin cunoașterea cadrelor teoretice care alcătuiesc DMT, am dobândit capacitatea de a implementa intervenții mai directe și mai calificate, păstrând în același timp legătura cu originile mele. Am discutat cu Jane despre asta, iar ea m-a încurajat să urmez formarea. Încă mă consider deosebit de norocoasă să o am în continuare pe Jane ca mentor în cariera mea de terapeut prin dans și mișcare.

Aveți o relație specială cu dansul, iar pe site-ul dvs. menționați faptul că l-ați integrat în practica dvs. înainte de a beneficia de un training specific în dans-terapie. Cum s-a trezit apetitul dvs. pentru această practică?

Da, dansul m-a salvat. În copilărie, adoram toate formele de mișcare.  Eram un copil foarte ocupat; era fundamental pentru mine. Din păcate, la mine acasă nu era foarte multă muzică în prima copilărie, însă exista radioul. De îndată ce intra în contact cu muzica, corpul meu știa deja dansul muzicii. În adolescență, am luat tot felul de lecții de dans, de la dansul scoțian de Highland până la balet jazz, care erau toate OK, însă  inima mea era mult mai conectată cu dansul liber.

Dansul a fost refugiul meu când vremurile erau grele. Cum s-ar spune, „dansam să-mi alung necazul”. Simțeam că sunt transportată către alte locuri. Asta se întâmpla în majoritate în anii ’70, care au fost o perioadă excelentă pentru  genul ăsta de expresie artistică. Într-un fel, mulți dintre noi făceam asta. Știu că, atunci când eram pe ringul de dans, oamenii se dădeau la o parte să-mi facă loc, în timp ce muzica mă ducea într-un fel de transă – și încă e așa în ziua de azi. Aveam 29 de ani când am descoperit dansul oriental. A fost atât de natural pentru mine, m-am îndrăgostit de acest dans și restul e istorie.

Dans-terapia este despre capacitatea de a accesa ceea ce este nerostit, neștiut, negat, ignorat, despre contactul cu părțile noastre cele mai profunde, cu natura noastră cea mai intimă, așa cum precizează și Jane Refshauge.  „Sunt de părere că, atunci când inima ta e la locul potrivit, nu ai cum să dai greș”, scrie Maria Sangiorgi pe site-ul său. De câtă muncă cu tine este nevoie și de câtă experiență practică pentru a te putea conecta cu ușurință la inima celui pe care îl asiști, o experiență profund umană?

Nu cred că este nevoie de experiență profesională ca să te conectezi cu inima ta la inima clientului/pacientului. Pentru unii oameni este mai ușor decât pentru alții. Ceea ce conferă, într-adevăr, formarea profesională este o structură mai puternică a felului în care interacționăm cu clientul nostru, în timp ce rămânem conectați cu inima. Chiar și când ești o persoană centrată pe inimă poate fi uneori o provocare, sunt atâtea lucruri care pot să îți stea în cale. Când lucrăm cu clienți/pacienți cu nevoi deosebit de solicitante, cum ar fi tulburările psihologice profunde, care sunt adesea letargici, dezinteresați, distrași sau disociați, este de o importanță fundamentală să pornești din spațiul inimii. Aici este domeniul în care ne aventurăm într-adevăr în necunoscut, căci esența lor este adesea invizibilă. Este umbrită de ani de medicație și de oricare ar fi patologia respectivei persoane.

Nu este ușor să dansezi cu asemenea persoane. Trebuie să accepți că uneori dansul este un moment efemer în care ei sunt capabili să se angajeze într-un proces care pentru ochiul neavizat poate părea irelevant și banal. În schimb, terapeutul cunoscător va ști că asemenea momente valorează greutatea lor în aur. Asta nu se poate întâmpla decât dacă dans-terapeutul este competent și vine dinspre spațiul inimii. Marcia Levanthal vorbește despre acceptarea necunoscutului și a spațiului de vindecare. Uneori, poate fi vorba de o simplă atingere pe mână, de o mișcare a brațului, de împărtășirea unui moment precum admirarea unei păsări care se joacă sau o cană de ceai. Asta poate fi suficient pentru a crea un dans al schimbării.

 

 

Sunteți creatoarea metodei Embodied Bellydance™, care a fost descrisă și inclusă în cartea Barbarei Seller Young intitulată „Belly Dance, Pilgrimage and Identity” („Belly dance, pelerinaje și identitate“), publicată în 2016 la Palgrave Macmillan, UK. Ce ne puteți spune, pe scurt, despre această metodă care invită la „a fi – fluid, curgător…” și cu care publicul din București va lua în curând contact la workshopul pe care îl veți susține în data de 8-9 aprilie.

Embodied Bellydance™ (dans oriental încorporat) este un mod de a te mișca în cadrul acestui dans străvechi și a recunoaște și faptul că toate dansurile primitive sunt expresii ale vieții. Dacă observăm dansurile indigene peste tot în lume, toate au în comun mișcarea ritmică și fluidă prin coloană și pelvis, precum și o formă de tremur. Unele dintre aceste dansuri s-au pierdut pe măsură ce culturile care le-au dat naștere au fost invadate de alte credințe religioase sau morale.

Embodied Bellydance™ cere dansatorului să se întoarcă la originile mișcării. Să simtă fluxul oaselor în timp ce dau formă mișcărilor. Să onoreze faptul că suntem 70% apă și că această apă este mediul care creează un continuum de energie prin întreg sistemul corporal. Dansul oriental modern uneori pierde esența, fiind absorbit de exterior și susținând că doar mușchii ar fi sursa mișcării. Este ca atunci când un terapeut prin dans și mișcare se concentrează cu pacienții pe exerciții statice, ca și cum ar fi într-o sală de sport. Desigur, se mișcă și ei, dar nu există conexiune cu întregul și cu sufletul persoanei.

Embodied Bellydance™ intenționează să conecteze trupul și sufletul dansatorului prin autenticitatea mișcării. Se bazează pe dansul egiptean, cu spiralele sale circulare și reîntoarcerea constantă la centru, conectând cerul și pământul. Poate fi folosit ca intervenție terapeutică la orice categorie de clienți. Pare mereu să trezească bucurie, ceea ce este un rezultat minunat.

 

Dans-terapeuții se confruntă cu un stigmat, acela că profesia de dans-terapeut nu este recunoscută, și, mai ales, nu este luată în serios de comunitatea științifică, deși există numeroase studii care atestă eficiența acesteia. Ce credeți că este făcut pentru ca DMT să fie văzută ca o terapie de sine stătătoare, și nu ca una complementară?

Da, așa stau încă lucrurile peste tot în lume.  Totuși, simt că acum există mai multă recunoaștere ca oricând în trecut. Sunt o mulțime de terapeuți prin dans și mișcare peste tot în lume care întreprind cercetări excelente și publică lucrări fantastice bazate pe dovezi, ceea ce arată cu claritate că DMT poate fi o terapie de sine stătătoare. Cred că ceea ce avem de făcut este pur și simplu să lucrăm în continuare, să continuăm să ne sprijinim unii pe alții și să ne împărtășim competențele. Nu trebuie niciodată să pierdem din vedere ce este DMT din cauză că devenim prea preocupați să o apărăm. Decât să ne îngrijorăm dacă DMT este recunoscută, mai bine pur și simplu să o punem în practică, având încredere că într-o bună zi se va întâmpla. Am sentimentul că nu este vorba numai despre DMT, este nevoie și de o schimbare globală de viziune asupra unor chestiuni precum mediul înconjurător, încălzirea globală, drepturile femeilor și ale copiilor, o societate mai cinstită și echitabilă și așa mai departe. Este vorba de aceeași energie – când se vor schimba aceste lucruri, se va schimba și statutul DMT. Trebuie să vedem imaginea de ansamblu. Noi, ca terapeuți, prin dans și mișcare putem ajuta la crearea schimbării care facilitează schimbarea, tocmai făcând munca pe care știm să o facem atât de bine.

Lucrați cu diferite categorii de persoane și vorbiți deseori de spațiul sacru oferit de contactul cu dansul și de puterile sale vindecătoare. În anul 2011 ați scris, produs și regizat dance-performance-ul „Curve Heart” („Inimă încovoiată“), pe care l-ați realizat împreună cu șase cursanți/participanți la trainingul de Embodied Bellydance și șase persoane cu dizabilități. Care sunt cele mai mari satisfacții pe care vi le-a adus, de-a lungul anilor,  munca dvs. în calitate de dans-terapeut?

 „Curba Inimii” a fost un proiect foarte special.  Intenția mea cu acest spectacol de dans a fost să creez energia vindecătoare a dansului folosind toate elementele fundamentale ale Embodied Bellydance™, plasate într-un cadru DMT. Numai una dintre femeile din grup era dansatoare profesionistă. Celelalte aveau capacități foarte diverse, cu o mulțime de provocări de depășit. Am folosit Tehnica Alexander, precum și alte tehnici ca bază pentru cea mai mare parte a dansului, accentul căzând în principal pe dansul egiptean.

Persoanele cu nevoi speciale, pe care le-am numit „Cei Speciali”, pur și simplu au adorat să fie pe scenă. Ele apăreau în momentele de început și sfârșit. Și-au luat rolul foarte în serios și chiar i-au făcut să plângă pe spectatori. Sunt multe situații care îmi dau satisfacție ca dans-terapeut, dar categoric asemenea momente sunt excepționale. Când putem face invizibilul vizibil, când oamenii pot fi văzuți și aplaudați. Când prin procesul în sine se produce o schimbare atât în ei, ca indivizi, cât și la nivel colectiv.

 

 

Aveți nenumărate formări în domeniul terapiei prin dans și mișcare: mișcare autentică, contact improvisation, dans șamanic, body-mind centering, Ideokinesis, Alexander technique, training avansat în analiză funcțională – psihoterapie corporală (Functional Analysis Body Psychotherapy), studii avansate în DMT – Institutul Internațional de Dans-terapie din Australia. Ce le recomandați psihoterapeuților interesați de domeniul psihoterapiei prin dans și mișcare, care este abia la început în România?

În primul rând, vă recomand să dansați! Văd acum oameni care au calificări academice în DMT, dar care nu au dansat niciodată.  Fondatorii DMT moderne au fost în primul rând dansatori – nu trebuie să uităm asta. Nu cred că este necesar să fii dansator profesionist sau profesor de dans, dar trebuie cel puțin să ai un interes viu pentru dans și să i te dedici cu regularitate. Am văzut terapeuți prin dans și mișcare care nu înțeleg transferul greutății în propriile lor corpuri. Cum poate cineva să transmită pacientului această bază fundamentală a mișcării dacă nu o cunoaște pentru sine însuși? Cum poate cineva ajuta pacientul să găsească un ritm liniștitor în propriul corp dacă dans-terapeutul nu e capabil să pășească în ritmul muzicii? De asemenea, recomand celelalte metode bazate pe mișcare corporală menționate mai sus, precum și multe altele – domeniul este foarte bogat. Mai mult, este de o importanță fundamentală să faci cu regularitate sesiuni unu-la-unu sau de grup cu un terapeut prin dans și mișcare pentru propria ta dezvoltare personală. La fel cum este important să înțelegem subtilitățile psihoterapeutice, trebuie să rămânem sau să devenim dansatori!

 

Facilitați ateliere de Embodied Bellydance și Terapie prin Dans și Mișcare în Italia, Australia, Japonia și Bali. Oferiți ședințe individuale, de grup și sunteți profesor asociat la Universitatea din Melbourne, Australia. Cum este artista și terapeutul Maria Sangiorgi atunci când nu dansează sau nu lucrează?

Munca este viața mea și viața mea este muncă. Activitatea pe care o am la Universitatea Melbourne nu este bazată pe dans. Fac parte dintr-un program de formare premiat care îi pregătește pe studenții la medicină cum să administreze cu sensibilitate și încredere teste Papanicolau și examinări ale sânilor. Interesant este că adesea îi învăț să se miște cum s-ar mișca un dansator.

Alături de dans, am fost toată viața o persoană creativă. Creez artă când am timp, fac haine pentru mine și pentru alții, uneori din materiale reciclate, croșetez și creez obiecte textile. Ador să cânt. În Melbourne sunt membră a grupului de muzică și dans din Orientul Mijlociu numit Yalla! Mereu văd potențialul din orice. Simt că asta este ceea ce face ca munca mea ca terapeut prin dans și mișcare să fie bogată și eficace. Aduc adesea în munca mea aceste alte priceperi. Nu în ultimul rând, îmi place să pregătesc mâncare bună și hrănitoare și să mănânc pentru sănătate și stare de bine – aceasta este o mare pasiune.

Un scurt mesaj pentru membrii comunității de psihoterapii corporale și creative-expresive din România!

 Abia aștept să vă cunosc, să dansez cu voi și să vă împărtășesc cunoștințele mele. Sunt convinsă că vom avea un weekend foarte fructuos împreună și că veți pleca acasă având în „cutia de unelte terapeutice” noi moduri de a vedea și de a fi. De asemenea, aștept cu nerăbdare să am experiența de a fi cu voi ca indivizi și cultură, precum și de a învăța de la voi. Predarea este un schimb – sunt sigură că la rândul meu voi fi îmbogățită și abia aștept să vă văd țara.

(interviu realizat de psih. dr. Sorina Daniela Dumitrache)

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s